Miért a Dietinfó? Diéták Fogyókúra Baba-mama Receptek Fórum Webshop Böjt Alternatív
Bringometria II.: Össztelósat soha!?
| 2012-05-05 10:12:19

A mai cikkünkben egy kicsit belemegyünk a mit-mire használhatunk kérdéskörbe.
Ismerősömnek ajánlom Kinyomtatom
Az előzőekben írtunk már pár részletet a kényelmes kerékpárokról. Én személy szerint túl vagyok pár év montis, országútis, triatlonos, triálos, túrázós, rekus élményen. Az okleveles építész tervezői végzettségem ad némi vizuális, kulturális alapot a magasabb igények megéléséhez. Majdnem előbb tanultam meg háromkerekűn bicózni, mint járni két lábon (ez utóbbi a mai napig kétséges, hogy két lábal járok a földön). Nézzük mik vannak a XXI. században. Íme a mindannyiunk által ismert kerékpár kategóriák általánosságban:

Kategorizálhatunk felhasználási terület szerint:

  1. Aszfaltra való gépek
  2. Terepre való gépek
  3. Zárt pályára való gépek

Finomítva a kategóriákat:

  1. Országúti verseny kerékpárok
  2. Időfutam kerékpárok
  3. Pályakerékpárok, örökhajtósak, fixik
  4. Fitness kerékpárok, sportgépek
  5. Szobakerékpárok vagy görgők
  6. BMX
  7. DH kerékpárok
  8. Túra kerékpárok
  9. Hybrid vagy pedelec kerékpárok (elektromos rásegítéssel)
  10. Fekvő vagy rekumbens kerékpárok
  11. Gyermek kerékpárok
  12. Összecsukhatók
  13. Tandemek
  14. Bringóhintók
  15. Ciklokrossz
  16. Cross
  17. Cross-country
  18. Cruiser
  19. Beach cruiser
  20. DirtJump
  21. Freeride
  22. Városi, city
  23. Egyedi kerékpárok

A kerékpározásban is elérhetőek már speciálisan igényekhez fejlesztett kerékpárok.

Mivel rohangáljunk városban?

Évekig azt gondoltam városban elég egy gyors gép, vékony gumikkal, akár országúti alapokon, hogy azért haladós is legyen a drótszamár. Ugye ez is ízlések és pofonok témakör. A mai napig megvan még az acél vázas (Colombus csövekből) építkező, muffolt országútim, ami kapott a városban kényelmesebb egyenes kormányt és boldogan hasíthatok vele 40 km/h val is. Igen ám, de használat közben jönnek csak a bökkenők. Egyszer például - egy autósnak és az útépítőknek hála - beleszorítottak a hosszanti vágású csatona fedőbe, és máris mindkét eredeti FIR felnim eltört. Itt még nem gondolkoztam el, hogy lehet tévúton járok.

Később volt egy Birdy foldingom, amit imádtam, mert mindig velem volt, vehettem minőségit, drágát, mert soha nem kellett lezárva kint hagynom a tolvajok csemegéjének. Felszáltam vele a HÉV-re is jegy nélkül, ha nagyon szakadt az eső vagy fáradt voltam kitekerni Szentendrére és a bankban is nagy szemekkel néztek csak, mikor bevittem. Ja és persze az első-hátsó kereke is csillapított volt. Nagyon jó évek voltak.

Próbáltam városban a fekvőt is, de nem a belváros a legjobb terep fekvőkerékpározni.

Volt egy zseniális ötletünk a tesómmal, ez pedig a "hulladék vagyis szemét bicikli". Gondoltuk, az ellopás elkerülhető, ha a városi gépet egy szabály mentén építjük meg: csak a szemétből használhatunk alkatrészt hozzá! Pár év alatt volt annyi barátunk és hulladék alkatrészünk, hogy egy aranybánya volt a környezetünk a hulladékból való építésben. A használt, de még nem lyukas gumi volt nehéz kérdés egy picit, így végül a szörnyekre új gumi került, a lehető legolcsóbb "márkából". Így a gép kijött nekünk 4.000 Ft-ból, ami ugye a 2 db külső és a 2 db belsőt fedezte. A gép csak szakértő kezekben volt alkalmas emberi helyváltoztatásra, hiszen csökönyös, érzékeny jószág volt. A váz rozsdás, régi acélváz, persze horpadásokkal, repedésekkel, váltóról szó sem lehetett (single speed), a kontra csak bizonyos nyomatékig lassított, utána már "szalajtott". Annyira tönkre volt menve a hátsó agy, hogy a pedált erősebben megnyomva előre, még meg is szaladt a pedál, tehát volt egy "rejtett szobakerékpár" funkció is: mi tekerünk, a bringa pedig áll egy helyben. Jól elszórakoztunk az igazándiból már-már balesetveszélyes gépen. Végül ebből is lett egy tanulság: a városi közlekedés nem játék. Erre jó példa volt, amikor az első fék régi bowdenes patkófék volt, krómozottnak tűnő acél felnin, ami végül esőben semmit nem ért, így a kontra szalajtásával kísérten csak sikerült ráfutnom enyhén egy kocsira. Így óvatosabbra vettem a figurát. Egy másik fékezésnél a tervezési hibás, hulladék fékkar elvágta a kidörzsölt fékbowdent és így nem túl biztonságosan berobogtam egy csomópontba, pedig a cipőm talpát nem kímélve tapostam a hátsó gumit dörzsfék gyanánt. Kiderült, hogy jó dolog a spórolás, de az okozható kár mértéke nem billenti az anyagi mérleget a javunkra. Végül a játéknak az vetett véget, hogy 2 db lakattal lezártan is csak ellopták a 4.000 Ft-os gépemet. 

Manapság terjednek külföldön a komfort, komfort-sport kerékpárok, amik kezdik megdönteni bennem a városban is ideális gép mivoltát. Mindenki egyet ért abban, hogy a fixi, országúti gép légiessége, minimál stílusa rabul ejtő, de a használati érték nem áll ezen a szinten. Az is lehet, hogy öregszem és 30 felett már el tudom képzelni, hogy valami, jó, gyors, szép és még kényelmes is. Eddig azt gondoltam az összteleszkópos kerékpár főleg terepen jó, aki sokat és gyorsan közlekedik vagy sokat lefelé (DH) pl. nekik elengedhetetlen, hogy a kerékpár részt vegyen a csillapításban a lehető legjobb rugóstagokkal. Ma már azt gondolom a sok eltört kerék és kényelmetlen országútizás után, hogy igen előnyös lehet egy városi, sportos gépnél is az első-hátsó rugózás, hiszen így használhatunk gyors, könyű kerekeket akár vékony gumival és 8-12 bar nyomással is, hiszen nem a gumi csillapít, és így a gördülési ellenállása a lehető legkisebb lehet. Így marad a kényelem és a maximális sebesség is. Erre a megoldásra jó példa a német Riese und Müller Delite Speed gépe. Sokan azt gondolják, ha "össztelós" akkor az terepre való gép, vagyis monti. Bizony, idejét múlt elképzelések ezek már! Régen halottam, hogy ha 26-os kereke van és telós az akkor MTB. Ma már ez sem feltétlen igaz.

Mitől nem MTB az össztelós bringa, még akkor sem ha 26"-os a kereke?

Első szemetszúró különbség a kerékpáros testtartása, hogyan is fekszünk, hasalunk vagy ülünk a kerékpáron: Fontos különbség az ergonómia és a testtartás, az MTB sport kerékpár, az ideális városi kerékpáros testtartáshoz semmi köze. Például a magasított kormányos monti soha nem lesz kényelmes "városi" geometriájú kerékpár. Nem véletlen az MTB kerékpárok kialakítása sem: A  felsőtest egyenes tartása előnyös az egészségre, viszont magasabb sebességnél nagyobb a légellenállásunk. Lássuk csak a különbségeket közelebbről:

  1. Összteleszkópos kerékpár is létezik sport vagy city vázgeometriával és kormánnyal (Delite Speed).
  2. Fontos a stucni vagy pipa magassága és szöge.
  3. Fontos a kormánycső formája és hajlítottsága.
  4. Első ránézésre árulkodó az ülés és a kormány egymáshoz viszonyított magassága. Minél magasabb a kormány az üléshez képest, annál kevésbé kell előre dőlnünk a kerékpáron. Természetesen minél kevésbé vagyunk előre dőlve, annál kevésbé terheljük a derekunkat, csuklónkat, vállunkat, könyökünket, nyakunkat.

Érdemes erre is figyelni bringaválasztáskor. Nagyon specializálódott iparág a kerékpárgyártás, és sok esetben iszonyatos munkát fektetnek egy-egy fejlesztésbe a gyártók, hogy alkossanak valami olyat, ami nem volt elérhető eddig.

Össztelósat soha?! A válaszom: akár össztelósat is, városba, túrázni, aszfaltra is!

Vérnyomáscsökkentő céklalé
Az éhezés megvédi az egereket a kemoterápia mellékhatásaitól
Víz, Zene, Virág Fesztivál
A fokhagyma titkai
Mit tehetünk a vesekő kialakulása ellen?
Archívum
Vissza a nyitóoldalra
 
Melyiket szereted jobban?
Cseresznye
Meggy


 
 evobike_1.jpg
 
tulimanna.jpg
 
 

© 2007 DietInfo Online. Minden jog fenntartva.                                  Médiaajánlat | Írjon nekünk! | Linkajánló

Impresszum
Jogi információk